RP-8000
Úvodem…
Gramofon je nesporným základem průmyslu pro DJs, ale v posledních letech je nahrazován menšími a výkonnějšími výrobky, které se hodí líp pro rychle se měnící pracovní postupy dnešní doby. Je těžké zjistit, jestli pokles vinylu doprovází gramofon, nebo roste v kontrolérech. Připomíná mi to metaforu, co bylo dřív, jestli vejce nebo slepice, ale jedna věc je jistá - gramofony se už tolik neprodávají. A když Technics nemůže prodat tolik, aby ho to uživilo, jsou jeho dny sečteny. To jsem si aspoň myslel.
V dnešní době, kdy jsou vinylové prodeje na vzestupu (sice malém, ale zaplať pánbůh za něj), pravidelně trhem otřásají fámy o nových nebo vylepšených gramofonech. Pořízení nového strojního vybavení k vyrobení gramofonu není vůbec jednoduché, ale Reloop se představuje jako progresivní společnost, která je ochotna v tomhle ohledu zariskovat. Takže zatímco tohle vše sleduji a čekám na nové gramofony, jsem příjemně překvapen příchodem RP-7000 a RP-8000.
Původní výrobce? Ne tak docela…
Ne každý kus DJ vybavení je jedinečný svým designem a nemusí být dokonce ani nápadem konkrétního výrobce. Existuje několik továren, které vyrábějí produkty a přelepí je pak logem jiných firem. Takový závod je např. Hanpin, kde se vyrábí DJ-5500, který mnozí jiní převzali a prohlašují za vlastní. American Audio, Citronic a Reloop vzali skladový model, provedli různá vylepšení a uvedli na trh jako novinku. Stanton šel ještě o krok nebo dva dál a vytvořil zcela nové tělo a přímé rameno ve tvaru ST-150 a STR8-150 a stal se tak přirozeným nástupcem všemocného Technics. A teď tu máme Reloop RP-8000, gramofon, který je vyroben v Hanpinu a dokonce sdílí některé společné komponenty se svými originálními příbuznými, ale tam podobnost podle Reloopu končí. Ve skutečnosti šli až do krajnosti, když mi řekli, že tyto nové gramofony jsou více „Reloop“ než ty originálně vyrobené ve vlastní továrně. Zůstávají některé komponenty jako rameno, nožičky a pár drobností, ale RP-8000 je sám o sobě zcela určitě originál, který se od svých příbuzných distancuje.
Ještě dodám, že jediné rozdíly mezi RP-7000 a RP-8000 jsou MIDI části a digitální displej, takže tuhle recenzi lze použít pro oba tyto gramofony.
První dojmy
Napadá mě přirovnání "je to vymazlený Technics". I když ale ve skutečnosti sdílejí jen malé procento stejných komponent (např. nohy a rameno), připomínají uživatelům důvěrně známou zkušenost a v DJs vyvolávají pocit, že vlastně používají aktualizovaný Technics. Detaily jako je zapuštěný pitch fader a obdélníková tlačítka ten pocit ještě posilují, stejně jako kování pantů.
Reloop mohl jít klidně do křivek, kosmického designu a obecně větší modernosti, ale vzhled a pocit Technicsu je po téměř 4 desítky let pořád cool a pro Reloop je bezpečnější jít touto retro cestou. Navíc je Reloop neoblomný v tom, že jejich RP-8000 je spíše vzdálený příbuzný vlastním originálně vyrobeným kouskům, než jen mírně vylepšená aktualizace.
Často kladená otázka je na hmotnost. Numark TTXUSB váží 12,6 kg a je nepatrně těžší než Technics 1200 MK2. Stanton STR8-150 váží značných 16,4 kg a maličký RP-8000 jen 9,5 kg, což je mimochodem stejně jako Vestax PDX-3000. To je pozitivní a navíc to nevypadá, že by to bylo na úkor zvuku.
Základem je pevný kus plastu, který umožňuje strany ozdobit logem Reloop. Vršek je z kovu.
Podíváme-li se podrobněji na deck, jsou zachována dvojitá tlačítka. Ta ocení zvláště ti, kteří plánují použít RP-8000 v režimu battle, který tlačí pitch fader k zadní části decku. Tato tlačítka mají tvrdé obdélníkové provedení a velmi dobře reagují na dotek. Tlačítka 33 a 45 jsou gumová a stisknete-li je najednou, dostanete 8rpm. K dispozici je i tlačítko pro reverse.
Reloop díkybohu jen otrocky nezkopíroval Technics, ale vylepšil několik věcí, které dnešní uživatele gramofonu štvaly. Tak za prvé: RCA a napájecí kabely nejsou fixní, což je velký problém u 1200. Porty jsou užitečně zapuštěné, takže přepnutí RP-8000 do pozice battle znamená, že můžete zadek gramofonu dát do mixu, což je ještě jednodušší s přibalenými pravoúhlými napájecími kabely. Je tu i spousta místa pro další USB kabely, které jsou taky pravoúhlé.
Pozor na jednu věc - headshell není součástí výrobku, což je pochopitelné, když Reloop vlastní řadu Ortofon Concorde, která nedávno vstoupila na trh.
Ovládání pro pitch a točivý moment
Smysluplný vzhled Technics se zabudovaným pitchem nabízí víc než jeho inspiraci. Fader nemá středový "klik", ale nabízí bílou LED diodu s 2-3mm nulovou zónou i quartz lock. Gumová tlačítka pitch v horní části faderu dávají 8% a 16% rozptyl, stisknutím obou dostanete 50%.
RP-8000 je dodáván s ovládáním Start / Stop a ovládáním točivého momentu. Start / stop je kombinovaný a dává až 6 sekund. Točivý moment funguje od "klasického" (1,6 kg) po vysoký (4,5 kg), klasický je velmi citlivý na dotek a okamžitý start / stop reaguje ještě mnohem rychleji. Start / stop také není tak přímý, jak bych chtěl – vypadá to, že se pomalu točí a pak se najednou zastaví. Není to na celých 6 sekund. Když chcete použít ovládání napájení jako spin-down, ve skutečnosti dojde ke zrychlení, než se otočí. Tyhle věci zřejmě většině lidí nevadí, ale pro pořádek je zmíním. A vyvrátíme nepravdu, protože zvuk není ani při ovládání start stop ani při ovládání power off přerušen.
Digitální displej je něco, co Technics rozhodně nemá, a ukazuje libovolný odečet momentu 60-100, i když ve skutečnosti většině uživatelů půjde spíš o pocit, než o shodu tohoto čísla. Vytočil jsem to na maximum a nechal to tak. Displej dál ukazuje, že pitch má rozlišení 0,02 na 8% a 16%, a 0,2 na 50% - čísla, na která lidi dřív kašlali a od doby synchronizace a "beat gridováí" se na ně už vůbec nikdo neptá. Pro úplnost – kolísání je stanoveno na 0,01%, stejně jako u Technics.
Rameno
Dodávané rameno je skladovým kouskem výroby Hanpin. Jde o rameno ve tvaru S s obvyklým anti-skate, nastavením výšky a hmotnosti až na 4 g. Funguje v pohodě dle očekávání.
Chápu rozhodnutí o použití ramene S místo ramene rovného. Reloop se chce zalíbit většině, stejně jako v případě vzhledu RP-8000, který napodobuje Technics. Ale možnost rovného ramene bych rovněž uvítal.
MIDI
MIDI je hlavním důvodem existence RP-8000 a jde o driver-free MIDI. Vestax si hrál s MIDI v rozsahu PDX, ale to nikdy neupoutalo velkou pozornost mimo několika hardcore gramofonistů. Ale DVS se teď stalo velkou událostí a se smyčkami, cues a samply bylo klasifikováno na vstupní úroveň. Z tohoto důvodu byla zařízení jako Korg Nanos a Novation Dicers trhem vřele přijata, stejně tak se tyto ovládací prvky do určité míry dostaly i do mixů.
Ale než mít rostoucí výběr malých kontrolérů, dává větší smysl zabudovat tyto klíčové funkce přímo do gramofonu. Snadno by šlo naroubovat některé Dicers do běžného decku, ale Reloop se rozhodl celou myšlenku přehodnotit a udělat s dostupným prostorem něco víc. Takže bylo 8 padů implantováno spolu s režimem 3 a uživatelským tlačítkem k poskytnutí úplnějšího a přímějšího zážitku, stejně jako velmi užitečná rotace pro navigaci mezi tracky a loading.
Tlačítka režimu zcela logicky nabízí cues, smyčky a samply. Stisk každého z nich vám umožní přístup k odpovídajícímu ovládání ve Scratch Live (nebo jinému vámi zvolenému softwaru). K dispozici je i inteligentní možnost rozdělení tlačítek stisknutím 2 režimů najednou, v podstatě lze rozdělit pady do řad 2 x 4. Každý režim také umožňuje držet příslušné tlačítko se sekundární funkcí, jako je smazání hot cue nebo sample stop. I pro vlastní ovládání mapování je tu uživatelské tlačítko.
Serato je v současnosti jediným mapováním. Ale u MIDI lze tlačítka mapovat, na co chcete. Příručka má k dispozici kompletní popis a bude jen otázkou času, kdy se objeví mapy pro další softwarový balíček DVS. Nevím, proč se zatím ještě neobjevil Traktor.
V provozu
Gramofon RP-8000 je volně inspirovaný již ověřenými a vyzkoušenými výrobky. Takže pokud jste dřív používali jiný Reloop, Stanton nebo některý z derivátů továrny Hanpin, pak pro vás bude použití tohoto gramofonu důvěrně známé a bude fungovat přesně tak, jak očekáváte.
Důležitá je kvalita provedení tlačítek. Z hlediska schopnosti reagovat fungují tlačítka přesně tak, jak potřebujete. Nejsou to sice tlačítka MPC, ale to nejsou ani Dicers. Jediná věc, na kterou si člověk musí chvíli zvyknout, je 1 řada 8 tlačítek. V zápalu hraní je snadné se v nich ztratit. Brzy si uvědomíte, že řady po 4 tlačítkách dávají hudebně a logisticky mnohem větší smysl. Z hlediska designu bych je možná nezapustil nebo aspoň odstranil přední okraj ke zlepšení přístupu. Ale Reloop určitě měl svoje důvody, proč je tak udělal.
Ptali jste se, zda je použití tlačítek při přehrávání slyšet, a odpovídám ano. Ale kdy vlastně potřebuje sáhnout na tlačítko při přehrávání? A při použití DVS už není slyšet vůbec nic, tedy pokud pomineme zvuky jehly.
Pozor na to, kam gramofon umístíte, musí to být stabilní. Dal jsem ho na svoje stabilní pracovní místo ve worxlabs a rameno za žádných okolností nevynechalo. Když jsem ho dal doma na méně stabilní stůl, bylo to hned znát. Bez ohledu na hmotnost ramene mají příliš prudké rány za následek okamžité skoky a žádné závaží na rameni tomu nepomůže. Samozřejmě že gramofon není vůbec určen k tomu, abyste se ho při hraní dotýkali, natož do něj nějak udeřili, ale Reloop odvedl s fungováním padů prvotřídní práci.
A smekám před Reloop ohledně implementace USB. Stejně jako u Dicers budete potřebovat pouze jeden volný USB port k připojení až 4 gramofonů a nad všemi budete mít plnou kontrolu MIDI.
Porovnání s ostatními na trhu
Vyzkoušel jsem snad každý gramofon, který přišel na trh, když si výrobci mysleli, že by mohli přijít s životaschopnou alternativou k legendárnímu 1200. Některé napodobují originál, zatímco jiné jdou svou vlastní cestou. Ale ačkoliv 1200 je samozřejmě vynikající, musím přiznat, že jsem nikdy nebyl jeho velkým fanouškem.
Výhody RP-8000 kromě vzhledu a pocitu a la Technics zahrnují klíčové funkce jako 50% pitch, digitální displej a variabilní točivý moment. V tom má RP-8000 určitě náskok.
RP-8000 jde s ostatními gramofony porovnat obtížně. Vhodnější by bylo srovnání RP-7000 bez MIDI. Z hlediska vzhledu je to jasné: chcete-li aktualizovaný Technics, tak je to on. Ale jde i o funkce a další podrobnosti. Stanton nabízí moderní estetiku, kde jednoduchost vítězí nad retro a pokud máte v oblibě rovné rameno, pak STR8-150 nad RP-8000 zvítězí. Ale postrádá variabilně točivý moment a digitální displej, což má zas Numark TTXUSB, stejně jako volbu tvaru ramene. Konstrukčně se však příliš nehodí domů, ale umožňuje přepínat ovládací prvky k získání místa ke scratchování pro pitch. Vestax PDX je další varianta, má svoje výhody i nevýhody, a je velmi dobrý v hraní a scratchování.
Vidíte tedy, že rozhodnutí, který gramofon koupit, není vůbec jednoduché. Ale když vezmeme v úvahu MIDI u RP-8000, už je to trochu jednodušší.
Reloopu tu hrozí nebezpečí. Někteří z vás s delší pamětí si možná vzpomenou na Quickswitches, myšlenku, která spojila všechny možné skupiny, aby bylo možné připojit kontroléry ke gramofonům. Nevím, proč se ta myšlenka neujala (kde byl Kickstarter, když jsme ho potřebovali?) a vím, že jsou lidé, kteří by zvládli vyrobit prototyp během týdne. Kdybych byl Reloop, hned bych se do toho pustil.
Shrnutí recenze o RP-8000
Nezbláznili se v Reloopu, když na trh uvedli ne jeden, ale hned dva gramofony v době, kdy prodeje gramofonů jsou na historickém minimu? Když se nedokázal s jejich prodejem uživit Technics, jak proboha může někdo jiný? Naštěstí se trh pomalinku k oživení starých způsobů DJingu vrací, vinylové prodeje ožívají a hlavně: lidi jsou kontroléry čím dál míň fascinováni a upřímně řečeno, začínají být jimi i trochu znuděni. Chtějí pořád cool nové věci, na které jsou zvyklí, a RP-8000 má v meziprostoru (pokud takové místo skutečně existuje) mezi gramofony a kontroléry ideální pozici.
Musíme samozřejmě zmínit cenu. Pokud netoužíte po zbrusu novém Technics (a některé lze koupit za neskutečné částky), RP-8000 je nejdražší gramofon v současnosti na trhu. Je to pochopitelné – jeho vývoj a výroba vyžadovaly rozsáhlé investice do výrobního vybavení a očekávají se objemy prodejů, u kterých není pravděpodobné, že by dosáhly úrovně dřívějšího prodeje gramofonů. Ale kontroléry mají životnost kratší než 2 roky, doba návratnosti investic je mnohem kratší, zatímco náklady jsou stále vysoké. U RP-8000 je pravděpodobné, že bude mít výrazně delší životnost. Zatímco jsem čekal více modelů na trhu, dlouhodobost RP-8000 je zaručena. DVS se nikam neposouvá, stejně tak miliony kusů vinylů v regálech z IKEA. RP-8000 bude i za 10 let pořád stejně aktuální jako teď.
RP-8000 je post-kontrolérní revoluční deck, na který lidé čekali. Vzhledem k tomu, že je po nových gramofonech stále hlad, Reloop RP-8000 je v současné době na trhu velmi zajímavý a výkonný gramofon.
Hodnocení
Kvalita: Vypadá a vyvolává dojem Technics, což už samo o sobě může být známkou kvality. Měl by obstát nástrahám poškrábání průměrného scratchingu, ale co se týká dlouhodobého výhledu, to se teprve uvidí. Zde je moje křišťálová koule rozbitá.
Vlastnosti
Je to gramofon a ještě něco navíc, má více funkcí než kterýkoliv jiný gramofon na trhu. To nejlepší, co s RP-8000 půjde udělat, je určitě ještě teprve před námi, jakmile se dostane do ruky zkušených DJs.
Hodnota vs. cena
Ve srovnání s konkurencí na trhu není levný, ale nic jiného na trhu neumí to, co umí RP-8000. A věřte mi - cena by mohla být mnohem vyšší. Ale hodnota, kterou za tuhle cenu dostanete, je naprosto v pořádku.
Podtrženo sečteno
Kontrolér se potkává s gramofonem a zdá se, že si padli pěkně do oka. Máte-li zájem využít sílu DVS pro efektivní práci, RP-8000 je gramofon, na který jste čekali.